ساختار اداری و سازمانی شرکت (حاکمیت شرکتی)

ردیف | نام کمیته | شرح وظائف |
---|---|---|
1 | کمیته حسابرسی | کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیئت مدیره جهت اطمینان از اثربخشی فرآیندهای نظام راهبردی و کنترل داخلی، سلامت گزارشگری مالی و رعایت قوانین و مقررات. |
2 | کمیته ریسک | شناسایی وقایع تأثیرگذار بر فعالیتهای شرکت، ارزیابی ریسکهای ارائه شده، گزارشات جهت کاهش هزینهها |
کمیته حسابرسی
فعالیت کمیته حسابرسی شرکت در چارچوب منشور کمیته حسابرسی و وظایف مصوب جهت اطمینان از استقرار کنترلهای داخلی مناسب وکافی، شفافیت و قابلیت اتکای اطلاعات به ویژه گزارشگری مالی و بهبود پاسخگویی، رعایت قوانین و مقررات، ارتباط با حسابرس مستقل، بررسی گزارشهای مربوط و تقویت واحد حسابرسی داخلی متمرکز بوده است. تعداد اعضای کمیته حسابرسی طبق منشور کمیته حسابرسی 3 نفر میباشد و توسط هیات مدیره انتخاب میشوند.
اهم اقدامات کمیته حسابرسی، حسب اهداف و مسئولیتهای محوله، در راستای کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیئت مدیره و بهبود آن جهت کسب اطمینان معقول، از موارد زیر میباشد:
الف- سلامت گزارشگری مالی
ب- اثربخشی حسابرسی داخلی
پ- استقلال حسابرس مستقل و ثمربخشی حسابرسی مستقل و رعایت قوانین، مقررات و الزامات
کمیته ریسک
منشور کمیته ریسک سندی است که براساس آن اهداف، ساختار و برنامه کاری کمیته ریسک سازمان تنظیم و تبیین میشود. اهداف کمیته ریسک نظارت بر عملکرد تیم اجرایی برای شناسایی و ارزیابی مدیریت ریسک و حصول اطمینان از ایجاد زیرساخت مدیریت ریسک برای رویارویی با این ریسکها و نظارت کلان بر ریسکها هم راستا و هم جهت با سایر ارکان نظارتی و نظارت بر چارچوب مدیریت ریسک ارزیابی و پذیرش آن میباشد.
بخشی از مهمترین وظایف و مسئولیت های کلیدی کمیته ریسک عبارتند از:
الف - کمک به ترویج فرهنگ مدیریت ریسک در شرکت، ارتقاء گفتگوهای آزاد در خصوص ریسک، تلفیق مدیریت ریسک با اهداف و استراتژیهای شرکت و نظام جبران آن، توسعه فرهنگی که بواسطه آن افراد در سطوح مختلف به جای اجتناب یا پذیرش ریسک به نحو مطلوبی آنرا مدیریت کنند.
ب- پایش وضعیت ریسک در شرکت.
پ- تصویب سیاست و برنامه مدیریت ریسک در شرکت.
ج- حصول اطمینان از اینکه تمامی ریسکهای کلیدی سازمان به صورت مستمر شناسایی، ارزیابی و مدیریت میشوند.